"Sesungguhnya yang menurunkan penyakit itu jugalah yang menurunkan ubatnya."

Hadis riwayat al-Quda'i, Ahmad, Ibn Hibban dan Hakim

APA YANG KECOH SANGAT TU???

Tuesday 7 June 2011

SALAM..

Baru-baru ni kecoh satu Malaysia bila KKM menarik semula penggunaan botol bayi BPA yg akan bermula pada 1 Mac 2012 (tak tahu kenapa nak bermula thn depan, kenapa x haramkan terus?? hmmmm...)

pasti ramai yang tertanya BPA tu apa? knp baru sekarang ye?


BPA tu adalah singkatan kepada Bisphenol A yg merupakan komponen dalam pembuatan barangan plastik. BPA ini boleh perlahan-lahan melarut daripada plastik ke dalam makanan dan akhirnya masuk dalam sistem badan. Antara kesan pendedahan BPA adalah gangguan sistem hormon otak, diabetes, kanser dan kerosakan jantung.

Hmmm...bahaya betul... jadi kalau nk beli brg plastik, intai2 la label ada x tulis BPA free..biasanya ada ditulis pada bhgn bawah...

p/s: kepada ibu2 sekalian, xyah la guna botol susu utk bayi...bagi je susu badan directly, insyaAllah xde BPA hehe..jimat kos, masa, mengurangkan risiko bayi tersedak susu, merapatkan hubungan kasih-sayang, dan yang penting susu ibu adalah yg terbaikkk!!  * tapi kalau EBM ( Expressed Breast Milk aka kaedah perahan susu), nak tak nak kena juga la beli botol susu...tp berhati-hatilah ye!!

0 comments:

Post a Comment