"Sesungguhnya yang menurunkan penyakit itu jugalah yang menurunkan ubatnya."

Hadis riwayat al-Quda'i, Ahmad, Ibn Hibban dan Hakim

TERSEDAK SUSU LAGI...

Tuesday 7 June 2011

SALAM..

Minggu ni ada lagi kes bayi meninggal sebab tersedak susu (rujuk di sini).. ermmm...kebanyakan kes yg terjadi adalah di rumah pengasuh..sebab apa? Sebabnya, mereka bagi bayi tu menyusu botol sendirian tanpa dipantau. Bagi je botol susu tu dan pergi buat kerja lain...Kes seperti ini jarang berlaku pada ibu2 yang menyusukan anak mereka secara langsung.

Bayi ni kalau kita tgk, bila mereka berumur 6 bln ke atas, mereka akan pegang botol susu tu apabila menyusu. Itu adalah salah satu tanda perkembangan normal sistem motor mereka. Masalahnya mereka cuma pegang botol tu dan itu tidak bermakna mereka tahu bila nak berhenti menyusu atau tidak. Tambahan lagi refleks menelan mereka masih tidak matang. Mereka masih tidak dapat mengkoordinasikan refleks menelan dan inilah yang menyebabkan kes tersedak susu sebab susu itu akan masuk dlm sistem pernafasan mereka dan akhirnya menyebabkan kematian.

Cuba kalau orang masukkan air dalam mulut kita tanpa henti, mesti kita akan rasa lemas kan? Begitulah juga dgn bayi2 ni, mereka ni tidak pandai menolak susu tu...jadi kalau nk bg susu botol TOLONGLAH PANTAU! Bukan berjam2 pun bayi menyusu. Kalau ada hal urgent yg lain, make sure buang dulu botol susu tu sekejap. Tidak mengapa kalau dia nak menangis sekejap daripada langsung tak menangis...malang tu tak berbau ye...

THIS ACTION WAS DONE UNDER PROFESSIONAL SUPERVISION. PLEASE DON'T TRY THIS AT HOME :-P


0 comments:

Post a Comment