"Sesungguhnya yang menurunkan penyakit itu jugalah yang menurunkan ubatnya."

Hadis riwayat al-Quda'i, Ahmad, Ibn Hibban dan Hakim

HOUSEMANSHIP- JALAN DERITA KE?

Sunday 5 June 2011


Salam..

Ermm..akhir-akhir ni banyak betul cerita yang saya dgr tentang houseman (H.O) yg baru grad..manja la, malas tgk patients la, lambat buat kerja la etc etc..mungkin segelintir je yang berperangai sebegitu tapi yelah bak kata orang-orang tua, 'seekor kerbau membawa lumpur habis terpalit semuanya' (betul ke ni? maafkan saya kalau tersilap..) Tapi post saya ni bukan la nak menyentuh ttg H.O sekarang cuma nk share sikit pengalaman semasa saya menjadi H.O 6 thn yg lepas..(dh kertu saya ni rupanya hehe..)

Saya menjalani housemanship saya di salah sebuah hospital besar di pantai timur...agak jauh dari parents saya tapi saya tak kisah sebab dah biasa berjauhan drpd family sejak duduk di boarding school seawal usia saya 13 thn. posting pertama saya adalah medical..ermm mula-mula dpt tahu kena buat medical dulu memang berdebar2 sgt..dh terbayang wad medical yg crowded, pesakit2 berhimpit dlm wad, alamat mmg x sempat nak duduk la..

first day masuk wad sudah dikerah melakukan mcm2 kerja...kena ambil darah, clerk patient, trace lab results etc etc..1 minggu pertama saya kena tagging dulu dgn medical officer (M.O) sebelum kena oncall. masa tu mmg rasa mcm melepek sgt..jadual saya pukul 6.45am sudah ada di wad, sampai di wad kena ambil darah (masa tu ada 2 org je H.O, satu wad ada lebih kurang 30-40 pesakit dan kena ambil drh setiap pesakit)..pkl 8.00am M.O dan Specialist dtg buat rounds, kena ikut dan catat segala arahan yg diberi dlm fail pesakit kemudiannya catat pula dlm buku nota kecil supaya sng nk tgk semula,rounds abis dlm pukul 1 (kalau x bernasib baik kena sambung ptg pula), kemudian sambung kerja yang M.O arahkan pula..pukul 1 stop mkn dan sembahyang zohor- lunch adalah optional masa tu, kalau sempat makan,x sempat minum air masak then solat lps tu terus masuk wad..

2.00 pm sambung kerja yg x sempat siap tadi dan kalau ada new case, kena clerk dulu pesakit tu dan inform M.O..biasanya kalau wad tidak aktif hari tu (maknanya tiada kemasukan new case) saya akan habiskan kerja dlm pukul 6 dan baru blh balik (masa tagging pukul 11pm baru dibenarkan balik). kalau ada bnyk new case biasanya akan blk hostel dlm pkl 7@8pm..blk2 bdn dh penat, kadang2 balik tido dgn baju kurung yang dipakai pg tu dan hanya akan tukar keesokkan paginya bila nk pegi hospital semula..huhu..lupakan segala jenis mak nenek kuman yg ada yg penting tido dulu..makan dan mandi dh jatuh no 10 dh..

kalau oncall sy hanya akan balik pd pukul 6pm keesokkan harinya dan biasanya malam oncall tu saya akan berlari-larian di dlm wad utk clerk new cases dan rounds dgn M.O oncall..biasanya saya hanya blh rest sekejap2 je waktu mlm (biasanya x tido pon sbb new case mmg berlambak2 dan kena cover 2-3 wad masa oncall)..

begitulah rutin saya sehingga habis housemanship di medical selama 4 bln then sy sambung dgn posting di O&G (another hectic life) dan surgery..masa tu housemanship sthn je..nasib baik...fuhhhh..masa tu sy yg gemuk ni mmg tinggal tulang je sbb mkn aci sempat dan selalunya saya akan exercise dlm wad especially kalau ada patient collapsed. kalau ada patient collapsed akan dengarlah suara nurse menjerit dari hujung wad "dr!!!!patient collapsed!!!!" dan saya akan melakukan aksi raja pecut berlari dgn baju kurung dan sport shoes ke arah katil pesakit!! kalah watson nyambek! lupakan tudung yg senget benget, muka berminyak2,yg penting pesakit dulu...huhu..masa tu akan terdengarlah suara2 pesakit lain mentertawakan saya (masa medical, saya menjaga wad lelaki) tp sy pekakkan telinga je..hehe..

memang sengsara sgt masa tu nk lg colleague saya yg seorg lagi tu mmg ntah apa apa (dia hnya akan sampai hospital pd pkl 8am dan blk sharp pukul 5pm, pilih nk clerk patient yg senang2 je) .. saya pernah ditengking oleh M.O pd hari kedua sy bekerja, ditertawakan oleh medical student semasa ditengking ketika itu, dimarahi oleh keluarga pesakit sbb bnyk kali ambil darah, menangis semasa kali pertama melakukan CPR pd seorg pakcik tua tp pakcik itu x dpt diselamatkan juga akhirnya, hanya meneguk air milo utk bekalan tenaga sy drpd pg hingga mlm, dimarahi specialist atas kesalahan yg saya x buat pun dan bnyk lg..

Walaupun ketika itu hnya 2 org H.O dlm wad sy (dan yg seorang lg tu selalu MIA), tp sy berjaya menghabiskan kerja2 wad (dgn bantuan kakak2 M.O yg baik hati tolong clerk dan ambil drh jugak plus nurses yg selalu akan tlg tulis dan labelkan botol2 drh) dan dlm masa sebulan je saya sudah adapt dgn rutin2 tersebut, sudah boleh menghafal pesakit2 yg ada dlm wad (x perlu lg melihat fail pesakit semasa present pd specialist), jrg ada 2nd attempt utk ambil drh pesakit dan M.O pun sudah semakin mesra dgn sy.

Yang paling best adalah hubungan sesama H.O drpd wad lain yg lbh kurang ada 5-6 org lagi sgt rapat (nak lagi mereka semua tahu yg saya selalu dibuli oleh H.O wad saya yg selalu MIA tu). Kami selalu akan telefon sesama sendiri bertanyakan ada apa2 lg tak kerja wad yg belum beres dan sekiranya ada, kami yg free ni akan pergi menolong H.O yg sibuk tu beramai2 dan selepas tu pergi lunch secara berjemaah juga...hehe.. Wahh..seronok betul masa tu, wpun orang selalu cakap yg doktor ni xde life sbb kebanyakan masa dihabiskan di hospital, kami sebenarnya enjoy our life in our own way=)

Bnyk pengajaran yg sy dpt kutip sepnjg tu, ada pahit dan manis tp pengalaman itulah yang mengajar saya utk menjadi seorg doktor pd hari ini.. pengalaman itulah mengajar sy menjadi seorang survivor yang sy xkan dpt drpd mana2 buku yg ada di dunia ini...ianya sgt berharga, x dpt ditukar walaupun dgn setimbun wang emas..

Tetapi jgn suruh sy lalui semula semua tu...x sangguppppp!!!!!

0 comments:

Post a Comment